zaterdag 21 mei 2011

Gedaan met de veggieworst?

Fenavian is de nationale federatie van fabrikanten van vleeswaren en vleesconserven. Als het aan deze organisatie ligt, mogen vegetarische producten in de toekomst niet langer namen krijgen als "vegetarische worst", "vegetarische burger" of "vegetarisch gehakt". Dergelijke productnamen zouden namelijk misleidend zijn voor de consument (lees VILT-artikel).
Fenavian lijkt te denken dat de consument, wanneer hij worst, paté of salami ziet - ook al wordt die duidelijk verkocht als "vegetarisch" of "zonder vlees", meent dat hij vleesproducten koopt (zoals hij ongetwijfeld denkt groenten en fruit te kopen wanneer hij "vleessalade" of "zeevruchten" in zijn karretje gooit). Volgens Fenavian schaden de huidige handelspraktijken de vleeswarenindustrie, en is de sector voorwaar het slachtoffer van oneerlijke concurrentie.

De vleesverwerkende industrie staat voor een omzet van € 3,5 miljard, 12.000 werknemers en 400 bedrijven. Ze neemt het grootste aandeel in binnen de Belgische voedingsindustrie. De markt van vegetarische producten in ons land is daarmee vergeleken niet meer dan peanuts. Het gaat om een kleine groep bedrijven, bijna uitsluitend KMO's, waar er heel wat tussen zitten bij wie factoren als duurzaamheid en gezondheid een heel grote rol spelen. Een beetje kleingeestig dus, dat Fenavian zich daardoor oneerlijk beconcurreerd voelt, denk ik dan.

Vleesvervangers hebben ook onder (parttime) vegetariërs hun voor- en tegenstanders. Voor vele veggies hoeven vegetarische producten niet op vlees te lijken, naar vlees te smaken of als vlees aan te voelen. Maar voor vele anderen, en vooral voor de grote massa van consumenten die redelijk nieuw zijn wat vegetarisch maaltijden betreft, kunnen vleesvervangers - zeker als ze een naam hebben die aan vlees doet denken - de kloof helpen dichten tussen wat vertrouwd en wat nieuw is. Als een vleesvervanger de vorm heeft van een worst en ook (vegetarische) worst genoemd wordt, zegt dat aan de onervaren consument zoveel als: "ik doe denken aan worst, je kan me klaarmaken als worst." En op die manier wordt zo'n product al makkelijker meegegraaid uit het winkelrek. Dat Fenavian dat wellicht liever niet ziet, is te begrijpen - elke verkochte veggieburger is immers een vleesburger minder verpatst - maar het is een uitstekende zaak voor het milieu, voor de gezondheid van de consument, en voor het dierenwelzijn.

Wie geen zand in zijn ogen heeft, weet dat de westerse wereld haar vleesconsumptie dringend moet verminderen. De grote vraag blijft: hoe? Er is immers totaal geen vegetarische traditie in West-Europese landen. Drempelverlagende producten (inclusief hun namen) kunnen een belangrijk steentje bijdragen. Alle redenen dus om te pleiten voor het laten voortbestaan van veggieworsten, veggie préparé, veggie filets, veggie salami en konsoorten. Trouwens, ik ben er vrij zeker van dat vleesverwerkende bedrijven zich in de toekomst meer en meer zullen bezighouden met vleesvervangers (Enkco is een voorbeeld). Met haar huidige aanval snijdt Fenavian dus... in haar eigen vlees.

4 opmerkingen:

  1. tis vooral belachelijk omdat ik geen enkele fervente vleeseter ken die er nog maar over zou DENKEN om een veggieburger mee te nemen naar huis, dus het argument van "de consument neemt dat per ongeluk mee" lijkt me erg vergezocht. Vooral ook omdat deze vervangproducten in een duidelijk apart koelvak liggen. Of nemen deze mensen ook een fishburger mee naar huis in de veronderstelling dat ze lekker hamburgertje gaan eten? Komop zeg. Als ze ons dit niet wijsmaken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Joke, dit is m.i. geen terechte opmerking. Als je vaker in de supermarkten zou komen zoals ik beroepsmatig zou je merken dat het in de praktijk vaak niet klopt. Door gebrek aan ruimte zijn de BEKENDE vleesvervangers inderdaad in een prominente en aparte locatie maar meestal wel in de vleeskoeling. Er is ook een preferentie indeling waardoor nieuwkomers als de vegetarische slager in een hoekje worden gedrukt zoals bij Jumbo, rechts van de andere vleesvervangers, boven de Bio+ vleesproducten en naast het gewone vlees. Ik ben het met je eens dat een wakkere consument wel kijkt naar wat hij/zij koopt, maar de meesten doen dat echt niet. Impuls en snelle inkopen zijn meer de regel dan de uitzondering. Ik heb bij diverse supermarkten helaas geconstateerd dat mensen pas bij de kassa ontdekken dat ze geen echt vlees hebben meegenomen en het dan ook snel 'dumpen' voor het afrekenen. Dit is zeker niet goed voor de supermarkt, ook niet voor de vegetarische producten. Daar moet nu echt duidelijkheid in komen zodat zulke fouten niet meer voorkomen.

      Verwijderen
  2. Blijkbaar voelt Fenavian zich bedreigd door een mogelijks toenemende populariteit van vleesmatiging en vegetarisme. Ze denken dat het een goede zaak zou zijn de drempelverlagende producten te elimineren. Hun enigste doel is namelijk zo veel mogelijk vlees te verkopen.
    In vele opzichten een verkeerd doel dus. Maar dierenleed, het milieu of de gezondheid van hun consument telt niet. Omzet, dat telt.

    Ik vraag me af als ze al gedacht hebben over de duurzaamheid van hun vleesindustrie. Energie wordt schaarser en voedselvoorziening acuter. Op dat gebied is vleesconsumptie zeer inefficiënt en -het mag gezegd zijn- overbodig.
    Een trouwe vleeseter zou misschien in de toekomst soelaas kunnen vinden in vleesvervangers die de naam worst of hamburger dragen!

    In afwachting stel ik voor om hun kinderachtig gedrag nog belachelijker te maken door zelf klacht in te dienen bij de FOD economie vanwege niet-gespecifieerde of misleidende benamingen van vleesproducten. Er wordt vlees verkocht onder namen als biefstuk, entrecote, hesp, ribben, rosbief, koteletten en dergelijke zonder te zeggen dat het over dode dieren gaat! Of om welk dier het juist gaat, want geen enkele moderne consument houdt het nog feilloos uit elkaar.
    Wist u dat men Vlaamse stoverij meestal van paardenvleesmaakt?
    En ondertussen eisen we nog dat bij de verkoop van vlees, de herkomst én datum van slachting wordt vermeld.
    Fenavian zal wel akkoord gaan volgens het artikel vinden ze het belangrijk dat de consument weet wat hij koopt en niet misleid wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Of nemen deze mensen ook een fishburger mee naar huis in de veronderstelling dat ze lekker hamburgertje gaan eten? Komop zeg. Als ze ons dit niet wijsmaken

    BeantwoordenVerwijderen

anonieme reacties worden niet gepubliceerd