Doorgaan naar hoofdcontent

Voordrachten



Tobias gaf al honderden presentaties in binnen- en buitenland en is beschikbaar voor lezingen, panels, consulting en andere zaken. Presentaties kunnen in het Nederlands of het Engels. Tobias is te bereiken op tobias.leenaert@gmail.com.

Mogelijke onderwerpen

Voor een algemeen publiek

De toekomst is plantaardig
Over de redenen achter de huidige plantaardige revolutie (van dierenleed tot milieu en gezondheid), de trends die op ons afkomen, en eventueel ook een praktisch stuk over hoe zelf je voedingspatroon te veranderen.

Denken over dieren
Deze lezing gaat helemaal over de dierenethiek en de behandeling van dieren, en waarom dat een argument is om dierlijke producten te verminderen of helemaal te vermijden.

Effectief altruïsme
Effectief altruïsme is een wereldwijde beweging en filosofie waarvan de aanhangers zoveel mogelijk goed willen doen in de wereld, gebaseerd op rationaliteit en onderzoek. Deze lezing kan al dan niet met een nadruk op het thema dierenleed worden gegeven.

Voeding en pandemiën
Over de relatie tussen dierlijke landbouw en het risico op pandemieën.


Voor een zakelijk publiek en overheid

De toekomst is plantaardig
Ik geef een overzicht van het hoe en waarom van de plantaardige transformatie, en breng de laatste trends. Met aandacht voor verschillende stakeholders, van bedrijven tot overheden en investeerders. 

Of: customized, volgens noden.



Voor veggies/activisten en voor diverse NGO's.

Veggie strategie en communicatie
Over een strategie om op zo kort mogelijke tijd critical mass te bereiken

Tien dingen waarover ik van gedacht veranderde in twintig jaar vegan activisme
De titel zegt het zelf. Ik ben vaak van idee veranderd over wat werkt en wat niet werkt, over wat klopt en wat niet klopt. 

Een strategie voor een vegan wereld: een pragmatische aanpak
Mijn basislezing over hoe je systemische verandering kan bewerkstelligen op een pragmatische, niet-dogmatische manier. 

Een verschil maken voor dieren
Waarom zijn dieren een belangrijk "goed doel" en wat zijn de beste manieren om dieren te helpen?

Impactvolle veggie communicatie
Hoe communiceer je efficiënt met niet-veggies over plantaardig eten? Mijn aanpak is niet beschuldigend maar vriendelijk. 

Big is beautiful
In deze lezing vertel ik waarom we voor grote veranderingen niet genoeg hebben aan kleine, idealistische initiatieven, maar ook grote bedrijven aan boord moeten krijgen, en daarin pragmatisch moeten zijn. Met een case study over de Vegetarische Slager/Unilever.


 

Presentatie gegeven op het STIMA Marketingcongres 2012






Populaire posts van deze blog

Flexibel vegetariër zijn?

Ik wil iets zeggen waar vele rabiate vegetariërs en veganisten misschien het vliegend sch*#!t zullen aan hebben. Het gaat over flexibele vegetariërs. Ik schrijf bewust niet "flexitariërs", want deze laatste term heeft (jammer genoeg vind ik) de betekenis gekregen van "parttime vegetariër": iemand die pakweg 3 à 4 dagen per week veggie eet en andere dagen vlees. Nee, ik heb het over vegetariërs die af en toe uitzonderingen maken. Da's moeilijk om te zeggen, want vegetariërs die af en toe uitzonderingen maken, dat zijn eigenlijk geen vegetariërs. En daarover gaat het. Als ik vroeger dergelijke bijna-vegetariërs (laat ons ze zo even noemen) tegenkwam, dacht ik altijd: hoe flauw, hoe inconsequent, hoe hypocriet. Ondertussen ben ik - terwijl ik zelf nog steeds een min of meer uitzonderingsloze veganist ben, daar niet van - van mening veranderd. Ja, ik stoor me zelfs een beetje aan de ("echte") vegetariërs die er altijd als de kippen bij zijn om van die bi

Brief aan de omnivore medemens

Vegetariërs zijn ook maar mensen, en mensen willen begrijpen en begrepen worden. Vandaar deze poging om een en ander uitgelegd te krijgen aan niet-vegetariërs. Liefste omnivore medemens, Wij vegetariërs (eigenlijk moet ik voor mezelf spreken, maar goed) kunnen u al eens op de zenuwen werken. We storen u met onze preken, we eten niet altijd op wat u ons voorschotelt, we doen lastig als we samen op restaurant willen, we vertragen alles doordat we verpakkingen willen nalezen, we reageren soms sociaal onaangepast en we doen u af en toe misschien zelfs schuldig voelen. Weet, beste medemens, dat het vegetariër-zijn in een carnivore wereld ons niet altijd even makkelijk valt en sta me toe u een kleine inkijk te geven in het hoofd van tenminste één veggie. Jawel, het vegetarische leven is niet altijd simpel. O nee, ik heb het niet over die duizenden keren dat we dezelfde vragen moeten beantwoorden (wat eet jij eigenlijk? waar haal je je eiwitten vandaan?), over dat lezen van die verpakking

Een veggie gevoel voor humor

"If I can't dance, I don't want your revolution" Het zijn de gevleugelde woorden van activiste, feministe, anarchiste Emma Goldman. Ze sprak ze tegen een collega-revolutionair, die haar gezegd had dat het niet ok was voor iemand als zij om zo te dansen. Persoonlijk heb ik niet zoveel met dansen, maar ik voel veel voor het sentiment achter bovenstaand citaat. Ik kan het best opnieuw zeggen met Goldmans eigen woorden: "I did not believe that a Cause which stood for a beautiful ideal (...) should demand the denial of life and joy." Dat geldt volgens mij voor alle sociale kwesties. Gelijk hoe erg en vreselijk de zaken zijn waartegen gevochten wordt ook zijn: humor, lachen, genot, vreugde moeten denk ik *altijd* deel uitmaken van de aanpak, moeten eigen zijn aan de mensen die verandering willen. Eigenlijk is het kinderlijk eenvoudig: wie grote verandering wil, moet grote groepen van mensen bereiken en voor zijn kar spannen. Daar zijn verschillende manieren